پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان

بز سانن + عکس

برخی بر این عقیده اند که با توجه به اینکه منشا بز سانن مناطق کوهستانی و نسبتا سردسیر اروپا است، پس این نژاد فقط باید در مناطق سردسیر کشور پرورش یابند. اما مشاهدات و گزارشات متعدد نشان می دهد که اگر شرایط حداقلی محیطی برای پرورش بزهای بومی در یک منطقه فراهم باشد، می توان در آن شرایط بزهای سانن و آلپاین را نیز نگهداری و تکثیر نمود.

وجود رطوبت حداقل ۲۵ درصد و حداکثر ۷۵ درصد برای پرورش بز مطلوب است. همچنین دمای مناسب برای پرورش بز معمولا بین ۱۲ تا ۲۱ درجه سانتی گراد است. مقدار تولید شیر و سلامت عمومی بزها در دمای بین ۱۷- تا ۲۷ درجه تحت تأثیر قرار نمیگیرد ولی دمای بیش از ۲۷ درجه سانتی گراد باعث کاهش مصرف خوراک و کاهش تولید شیر آنها می شود.

بنابراین شاید تامین حرارت در فصل زمستان برای سانن ضروری نباشد، ولی تامین یک سایه بان خنک در شرایط تنش گرمایی در فصل تابستان برای آنها بسیار حائز اهمیت بوده و این مسئله بخصوص در مورد بزغاله ها مهم تر است زیرا آنها در فصل زمستان به یک ساختمان نسبتا گرمتر و در تابستان به یک سایه خنک تر از جایگاه دامهای بالغ نیازدارند و در غیر این صورت معمولا به دلیل سرما و یا گرمای شدید در روزهای اول پس از تولد تلف می شوند.

وزن متوسط دام: ۷۰ کیلوگرم

مصرف علوفه سالانه: ۱۰۲۲ کیلوگرم

میزان تولید سالانه شیر: ۹۸۰ لیتر

درصد چربی: ۳

درصد پروتئین: ۳

احتمال چند قلو زایی : بالا

 

تهیه شده توسط دکتر سید جواد افصح هجری با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی رفسنجان

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل