پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان

حجت‌الاسلام خوشنویس: امام موسی کاظم(ع) در قالب تقیه، تشیع را تثبیت کرد

امام کاظم(ع)

امام کاظم(ع)

خانه خشتی:حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرضا خوشنویس، مدیر اجرایی ستاد زکات استان فارس ، ضمن عرض تسلیت فرا رسیدن سالگرد شهادت امام موسی‌بن جعفر(ع) به بیان گوشه‌هایی از زندگی آن حضرت پرداخت و گفت: امام موسی کاظم(ع)، امام هفتم و معصوم نهم شیعیان است که در هفتم صفر سال ۱۲۸ هجری قمری در ابواء متولد شد.

وی افزود: مادر آن همام حمیده مصفا نام داشت و از زمان شهادت پدرش، امام جعفر صادق(ع)، در شوال ۱۴۸ هجرى تا رجب سال ۱۸۳ هجرى، به مدت ۳۵ سال امامت کرد و آن حضرت در سن بیست سالگى به امامت رسید.

حجت‌الاسلام خوشنویس با تصریح اینکه آن حضرت مهم‌ترین بخش زندگی خود را در دوران هارون الرشید سپری کردند، گفت: هارون از جهتی با دیگر خلفای عباسی تفاوت داشت و تفاوت او در این بود که گویا هارون یک بخشی از اتبصار ولایی به صورت ظاهر داشت یعنی به حقانیت اهل بیت نوعی اذعان قلبی داشت و بعضاً هم در مکان‌هایی اظهار می‌کرد.

معاون مشارکت مردمی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر فارس با اشاره به روایتی از کتاب سیره ائمه معصومین(ع) شهید مطهری خاطرنشان کرد: در این کتاب روایتی از قول مأمون پسر هارون الرشید بیان شده است که هارون به حقانیت اهل بیت(ع) پی برده بود اما کشش دنیا، کوشش و تلاش او را برای اینکه حق را واقعاً بپذیرد از بین برده بود.

وی ادامه داد: هارون اگرچه ممکن است که به حقانیت اهل بیت(ع) از نظر استدلال رسیده باشد اما از نظر اینکه بخواهد به این استدلال عمل کند به شدت عاجز است زیرا وابستگی شدید به دنیا دارد و این وابستگی است که امام موسی‌بن جعفر(ع) و هارونالرشید را در برابر هم قرار داده و به نظر می‌آید همان تقابلی که سیدالشهدا(ع) با یزید داشت و همه حق‌جویان با همه باطل‌گرایان دارند، امام موسی‌بن جعفر(ع) هم با هارون دارد و فرق آن، این است که هارون اگرچه از نظر استدلال و برهان به این نتیجه رسیده است حق کجاست و کیست اما پذیرش حق برای او سخت است بنابراین مقابله کردن با هارون درایتی نیاز دارد که همه ائمه این دقت‌ها را دارند اما وقتی این دقت می‌خواهد به مردم و پیروان منتقل شود کار مقداری سخت می‌شود.

حجت‌الاسلام خوشنویس با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره هود « فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ…؛ پس همان گونه که دستور یافته‏اى ایستادگى کن…» گفت: استقامت برای خود پیامبر(ص) دشوار نیست اما این استقامت را بخواهد به مردم خود منتقل کند کار سختی است و به همین دلیل دشواری کار امام موسی‌بن جعفر(ع) در استقامت در برابر هارون نیست بلکه در استقامت دادن به مردم در برابر هارون که نیاز به دانش ویژه و معرفت خاص دارد، دشوار است.

این پژوهشگر دینی اضافه کرد: این معرفت خاص و این استقامت قالب‌هایی دارد و گاهی قالب آن این است که مردم در سرزمین کربلا در برابر یزید قرار گیرند شمشیر بکشند شهید، مجروح و اسیر شوند اگرچه این نوع استقامت دین زیادی لازم دارد اما قالبی که موسی‌بن جعفر(ع) برای مقابله با یزید زمانش یعنی هارون در نظر می‌گیرند مقابله با شمشیر در میدان جهاد نیست بلکه از راه تقیه حضرت خواست حقانیت خود و باطل بودن هارون رو تفهیم کند.

وی افزود: تقیه سپر مؤمن در روزهای سخت مبارزه است یعنی از خود سپر واقعی برداشتن خیلی سخت‌تر است چون مؤمن آن‌قدر باید بصیر و آگاه باشد که بتواند بین نفاق و تقیه تشخیص دهد که اکنون جای تقیه است یا نفاق.

حجت‌الاسلام خوشنویس اظهار کرد: امام موسی کاظم(ع) بخش زیادی از عمر خود را در برابر هارون در مبارزه تقیه‌ای گذارند به گونه‌ای که حضرت به بسیاری از یاران خود فهماند که حتی اگر در خیابان و شوارع او را دیدند، سلام نکنند تا یاران مشخص نشوند و به دلیل همین فقها به فرمایشات امام موسی‌بن جعفر(ع) در استنادات فقهی استناد نمی‌کنند چون معتقدند که بخش زیادی از فرمایشات آن امام همام مبنای تقیه‌ای دارد.

مدیر اجرایی ستاد زکات فارس با بیان اینکه تقیه یعنی در قالب اختفا دین خدا را پیش ببریم، گفت: در زمان امام موسی کاظم(ع) آن‌قدر تقیه زیاد است که علی‌بن یقطین یکی از اصحاب خاص امام(ع) به دربار هارون راه پیدا کرد و حتی وزارت را قبول کرد تا بتواند به تشیع خدمت کند و در قالب این مبارزه اختفایی فرهنگ اهل بیت(ع) را پیش ببرد.

وی بیان کرد: آن قدر موسی‌بن جعفر(ع) توانست در قالب تقیه مفاهیم و آموزه‌های تشیع را پیش ببرد که برخی به هارون‌الرشید گفتند که در حقیقت حاکم واقعی موسی‌بن جعفر(ع) است و همین امر موجب شد که باز علی رغم آن تقیه غلیظ، امام به دست هارون‌الرشید به شهادت برسد و آن شهادت هم خود نوعی مبارزه بزرگ بود و اثبات حقانیت بود.

حجت‌الاسلام خوشنویس تصریح کرد: بخش زیادی از زندگی امام موسی کاظم(ع) در تقیه بود یعنی زمان مبارزه مخفی که از راه این مبارزه مخفی حقانیت دین و تشیع ترویج شد بنابراین همان کاری که امام حسین(ع) در کربلا انجام داد و آشکارا با یزید مبارزه کرد و تشیع اثبات و اسلام تثبیت شد، امام موسی کاظم(ع) در قالب تقیه انجام داد.

معاون مشارکت‌های مردمی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر فارس در پایان خاطرنشان کرد: سرانجام امام موسی کاظم(ع) در ۲۵ رجب سال ۱۸۳ هجرى، در سن ۵۵ سالگى، به‏ وسیله زهرى که در زندان سندى بن شاهک به دستور هارون ‏الرشید به آن حضرت خورانیده شد به شهادت رسید و در کاظمین مدفون شد.

منبع:ایکنا

خروج از نسخه موبایل