آب خلیج فارس به رفسنجان رسید

  • شناسه خبر: 214942
آب خلیج فارس به رفسنجان رسید

پروژه آب‌رسانی به رفسنجان از خط صنعت افتتاح شد.

خانه » رفسنجان » آب خلیج فارس به رفسنجان رسید

به گزارش خانه‌خشتی، آیین افتتاحیه پروژه آب‌رسانی به شهرستان رفسنجان از خط صنعت صبح امروز از طریق ویدئوکنفرانس با سرپرست ریاست جمهوری و با حضور استاندار کرمان و جمعی از مسئولان استانی و محلی برگزار شد.

رفسنجان مقصد سومین سفر استانی شهید جمهور به استان کرمان در تیر ماه ۱۴۰۲بود، سفری که به برکت آن رییس جمهور شهید از پروژه اضطراری انتقال آب خلیج فارس به شهرهای ‌کرمان و رفسنجان بازدید و دستور لازم برای اتمام سریع این پروژه بزرگ آبرسانی و حیاتی و همچنین ایجاد یک جبهه آبرسانی ویژه به رفسنجان را صادر کرد تا در کمتر از یک سال به بهره برداری رسد.

با این فرمان، ۳۵ کیلومتر لوله گذاری در مسیر فرعی از خط انتقال به سمت رفسنجان عملیاتی شد و امروز آب خلیج فارس به دشت رفسنجان رسیده است.

خط انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان(خط اضطراری) با هدف تامین آب آشامیدنی شهرهای در خطر بحران همچون رفسنجان، اواخر سال ۱۴۰۱ راه اندازی شد.

میزان دبی انتقال، یک متر مکعب در ثانیه و حجم آب انتقالی از صنعت به کرمان و رفسنجان، ۳۰ میلیون مترمکعب در سال است.

طول کل مسیر خط لوله ۱۲۵ کیلومتر و طول مسیر خط فرعی به رفسنجان ۳۵ کیلومتر است.

این مسیر شامل دو واحد ایستگاه پمپاژ به ظرفیت یک متر مکعب در ثانیه و ارتفاع پمپاژ ۱۵۵ و ۲۱۰ متر و دو باب مخزن بین راهی با مجموع حجم ۱۰۰۰۰ متر مکعب است

اعتبار کل طرح سه و نیم هزار میلیارد است و برای خط رفسنجان یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان، اعتبار هزینه شده است.

به گفته سیدعلیرضا ساداتی فر مجری طرح شش هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هدیه رئیس جمهور شهید به مردم استان کرمان است که امروز شاهد افتتاح آن هستیم.

ساداتی فر گفت: یکی از مهمترین و باارزش‌ترین این پروژه ها آبرسانی به شهرستان رفسنجان از خط صنعت است.

وی تصریح کرد: شهر رفسنجان به نمایندگی از استان اولین شهری است که از این آب سالم پایدار و گوارا بهره‌مند شده است.

حسین رضایی فرماندار رفسنجان نیز از محقق شدن رویای ۳۰ ساله مردم رفسنجان ابراز خرسندی کرد و گفت: آب خلیج فارس همزمان با عید سعید غدیر به سمت رفسنجان حرکت کرد و از ابتدای هفته در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

با وجود ابربحران کم آبی در استان کرمان، انتقال آب از خلیج فارس به اولین شهر غیر ساحلی رفسنجان خود افسانه ای بیش نبود زیرا هزینه های خط انتقال آنقدر زیاد بود که امکان عملیاتی شدن آن را ممکن نمی کرد اما این افسانه در دولت سیزدهم رنگ واقعیت به خود گرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان