اولین کارخانه تغلیظ سرباره کشور، در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به بهره‌برداری رسید

  • شناسه خبر: 215026
اولین کارخانه تغلیظ سرباره کشور، در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به بهره‌برداری رسید

با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار کرمان، مدیرعامل شرکت مس و جمعی از مقامات استان و شهرستان رفسنجان، کارخانه تغلیظ سرباره مجتمع مس سرچشمه، روز پنجشنبه ۳۱خردادماه به بهره‌برداری رسید.

خانه » رفسنجان » اولین کارخانه تغلیظ سرباره کشور، در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به بهره‌برداری رسید

به ‌‌گزارش خانه خشتی؛ آیین افتتاح کارخانه تغلیظ سرباره این مجتمع با حضور علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدرس خیابانی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، فداکار استاندار کرمان، محققی مجتمع مس سرچشمه، حسینی‌نژاد رئیس سازمان صمت استان کرمان، رضایی فرماندار شهرستان رفسنجان و جمعی از مقامات استان و شهرستان و مدیران مجتمع برگزار شد.

کارخانه تغلیظ سرباره مجتمع مس سرچشمه که مثال بارز نوآوری و مولدسازی است، اولین کارخانه تولید کنسانتره از سرباره در کشور به‌شمار می‌رود. با توجه به عیار بالای سرباره‌ها، به‌منظور دست‌یابی به اهداف کلان محیط‌زیستی، ارتقای سطح تولید کنسانتره شرکت مس و مجتمع، تکمیل زنجیره تولید و افزایش تولید کنسانتره مس، این کارخانه احداث شده است. در کارخانه تغلیظ سرباره مجتمع مس سرچشمه قرار است سالانه ۸۰هزار تن کنسانتره مس با عیار متوسط ۲۳درصد تولید شود. این مجموعه اشتغال‌زایی برای ۳۰۰ نفر را در بر خواهد داشت. 

 

شرکت مس در فناوری، سرآمد باشد 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم با بیان این‌که بهره‌گیری از فناوری‌های روز در احداث کارخانه تغلیظ سرباره مس سرچشمه، اقدامی ارزشمند و قابل تقدیر است، تأکید کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران در استفاده از فناوری روز دنیا باید سرآمد باشد. 

 عباس علی‌آبادی افزود: امروز در دنیا هرکس فهم بیشتری از مهندسی داشته باشد، در جایگاه برتری نسبت به دیگران قرار خواهد گرفت. 

وی افزود: باید با استفاده از دانش و فناوری روز دنیا، صنعت مس را توسعه داد و قیمت‌ها را رقابتی کرد. 

وزیر صمت تأکید کرد: ما از مهندسان صنعت مس انتظار متفاوتی داریم؛ باید توسعه صنعت مس را با رویکردی دانش‌بنیان سرعت بخشید و صادرات محصولات فرآوری‌شده آن را افزایش داد. 

 

صنعت مس؛ آبروی صنعت استان کرمان 

استاندار کرمان نیز در این مراسم، صنعت مس را آبروی صنعت استان کرمان و آن‌ را برندی خوش‌نام دانست و گفت: صنعت مس آبروی صنعت استان کرمان با ۵۰سال سابقه است و نماد صنعت مدرن کرمان محسوب می‌شود. 

محمدمهدی فداکار افزود: مس نسبت به صنایعی مانند فولاد با سابقه کمتر، به اندازه کافی توسعه پیدا نکرده است، اگرچه ظرفیت بزرگی برای توسعه دارد اما نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است. 

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه مس، مشکل اشتغال منطقه را حل می‌کند؛ شرکت مس طرح‌های توسعه‌ای زنجیره مس را پیگیری کند، زیرا باعث ایجاد ارزش افزوده می‌شود. 

استاندار کرمان در ادامه تاکید کرد: مس برند خوش‌نامی است، اگر مس ۱۰درصد سهام یک شرکت را بخرد مردم به سرمایه‌گذاری در آن شرکت اطمینان می‌کنند و این خوش‌نامی به سرمایه‌گذاری کمک می‌کند و باعث می‌شود توسعه، تولید و اشتغال بیشتر رقم بخورد. 

 

تغلیظ سرباره سرچشمه؛ اولین در کشور 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران نیز گفت: با هماهنگی معاونت علمی و فناوری، ساخت اولین کارخانه تمام‌ایرانی تولید کنسانتره مس با ورودی خاک هفت میلیون تن با ۳۰۰میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی به‌زودی آغاز می‌شود. 

حسین مدرس خیابانی اظهار کرد: این نقطه‌ای که امروز ایستاده‌ایم، افتتاح اولین کارخانه تولید کنسانتره از سرباره است؛ یعنی اولین در کشور؛ این پروژه، مثال بارز نوآوری و مولدسازی است. 

وی افزود: کارخانه تغلیظ سرباره مس سرچشمه با ارزش سرمایه‌گذاری ۷۰میلیون دلار، دارای ظرفیت تولید سالانه ۸۰هزار تن کنسانتره مس است و با بهره‌برداری از این کارخانه، برای ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی شده است. 

مدرس خیابانی با بیان اینکه برای دستیابی به هدف تولید یک میلیون تن کاتد مس، برنامه‌ریزی‌های لازم در حال انجام است، یادآور شد: شرکت ملی صنایع مس ایران پروژه‌های توسعه‌ای متعددی را در دست اجرا دارد که حجم سرمایه‌گذاری آن‌ها به حدود ۵،۶ میلیارد دلار می‌رسد. 

وی افزود: شرکت مس برنامه‌ای بلندمدت برای تولید کاتد مس دارد و تصمیم داریم در برنامه هفتم به تولید یک میلیون تن برسیم که به ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تن عملیات خاکی، ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب، ۱۲۲۰ مگاوات برق نیاز دارد، اما عزم مس برای این موضوع جزم است. 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه گفت: در مرحله اول از ۳۰۰هزار تن به ۶۰۰هزار تن پروژه باز داریم یعنی ۵.۶ میلیارد دلار انواع و اقسام پروژه داریم و با یک گام دیگر به یک میلیون تن کاتد خواهیم رسید.

مدرس خیابانی با بیان اینکه کارخانه مفتول مس ۱۳ هزار تنی و نیروگاه خورشیدی ۳۰ مگاواتی خاتون‌آباد در چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: با هماهنگی معاونت علمی و فناوری، اولین کارخانه تمام‌ایرانی تولید کنسانتره مس با ورودی خاک ۷میلیون تن با ۳۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی به‌زودی آغاز می‌شود. 

وی با بیان اینکه گلوگاه برای تولید یک میلیون تن کاتد، معدن و اکتشاف است، تصریح کرد: براساس اکتشافات و ذخایر، بالغ بر ۲۰میلیارد و ۴۰۰میلیون تن حجم ذخایر مس در کشور داریم و به موازات آن تولید کاتد و مفتول داریم. 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: ۱۵میلیارد دلار پروژه در صنعت مس کشور تعریف شده و در دست اجراست. 

 

تولید سرباره مس؛ اقدامی دانش‌بنیان 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز پروژه احداث کارخانه فلوتاسیون سرباره را اقدامی دانش‌بنیان برشمرد و گفت: یکی از پروژه‌های دانش‌بنیانی که از باطله‌هایی که در معادن باعث آلایندگی بودند، دنبال می‌شود سرباره‌ها هستند که مقدار ماده معدنی که به باطله رفته بود دوباره استحصال شده و به چرخه تولید بازگردد. 

مهدی حسینی‌نژاد افزود: این اقدام یکی از اقدامات دانش‌بنیانی است که در پی تصویب آن هستیم تا در تمام معادن سطح استان کرمان و کشور انجام شود.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان