پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان

سفر چهار روزه خبرنگاران رفسنجانی به شهر بهارنارنج

به گزارش خبرنگارخانه خشتی؛  اواخر فصل گرم تابستان راهی سفر به سرزمین دلچسب و خنک و گوارای شیراز شدیم، قدر این سرزمین چهار فصل جذاب و زیبای تمدن ساز را بدانیم وهمواره عاشقش باشیم.
مکان‌های دیدنی شیراز، به حدی زیاد است که بازدید از تمامی آن‌ها در یک سفر کوتاه میسر نمی‌ شود؛ اما با توجه به اینکه این سفر هم آموزشی دوره تدوین مختص خبرنگاری و هم تفریحی بود با یک مدیریت و برنامه ‌ریزی مناسب توسط سرگروهمان خانم الهه محمدی، حتی در یک سفر ۴ روزه هم توانستیم از بسیاری از مکان‌های دیدنی این شهر بازدید کنیم و در کارگاه آموزشی دوره تدوین خانم دکتر حیدری هم شرکت کنیم.
در این سفر که از پنجشنبه ۱۷ شهریور آغاز شد طرف صبح ها ساعت ۸ تا ۱۳ در کارگاه حضور داشتیم و عصرها و شب ها به شیراز گردی این جمع فرهیخته خبرنگاران اختصاص داشت و گوشه گوشه شهر شیراز پر از شگفتی و زیبایی است، شیراز دوست داشتنی یک مقصد گردشگری جذاب است که به صورت همه جانبه پاسخگوی انواع سلایق و علایق است.
خانه زینت الملک، مسجد نصیرالملک، باغ نارجنستان قوام، حافظیه، باغ ارم، عمارت شاپوری، بازار وکیل، ارگ کریم خان، حمام وکیل، سعدیه، دروازه قرآن، باغ دلگشا، مسجد مشیر، شاهچراغ، مسجد وکیل، باغ عفیف آباد، پاسارگارد و تخت جمشید از گنجینه های اینشهر محسوب می شوند و قصه هر کدام از این مکان های گردشگری بسیار تا بسیار برای انسان شگفتی میآرود.
هتل ما هتل پارسیان در خیابان رودکی قرار داشت و درب ورودی آن مستقیم به خیابان باز می شود و گذر از این خیابان تا رسیدن به خیابان اصلی که مشرف است به خیابان بازار وکیل و شاهچراغ؛ راه زیادی نبود.

بزرگترین راسته بازار ایران، بازار وکیل شیراز

نخستین عصر این سفر به بازار وکیل و زیارت شاهچراغ( برادر بزرگوار امام رضا(ع) ) پاگشا شدیم و هر چه از زیبایی های این بازار که هم طولش دراز بود و هم محصولات سنتی اش حرف برای گفتن زیاد داشت بگویم کم گفته ام.
مردمان شیراز بسیار نجیب، خوش قلب، مهربان و مهمان نواز هستند و در برخورد نخست این ویژگی ها نمایان می شود.
بازار وکیل در مرکز شهر قرار داردو از طریق گشت ‌وگذار در این بازار تاریخی و سنتی، تا حدود زیادی با مردم شیراز و فرهنگ آن‌ها آشنا شدیم، در بازار وکیل شیراز، کالاهای بسیار متنوعی به فروش می‌رسد که توانستیم صنایع‌دستی و سوغات شیراز را نیز از این مکان تهیه کنیم.

حرم شاهچراغ ستارهای پر فروغ

در میان دیدنی‌ های شیراز حرم حضرت شاهچراغ (ع) چون ستاره‌ای پرفروغ می‌درخشد، حضرت شاهچراغ (ع)، برادر امام رضا (ع) و فرزند ارشد امام موسی کاظم (ع) هستند که آرامگاه ایشان به‌عنوان بزرگ ‌ترین زیارتگاه مذهبی شیراز و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های مذهبی در ایران به حساب می‌آید.
این زیارتگاه علاوه بر معماری حیرت‌انگیزش، با تزیینات فوق‌العاده زیبایی از کاشی ‌کاری و آینه‌کاری، شاهکار بی‌نظیری را پیش روی گردشگران و زائران قرار می‌دهد.
درموقع زیارت لحظه هایی هست که چیزی در عمق روح انسان ریشه می کند و انگار حرف ها با این حضرت شاهچراغ تمامی ندارد.

باغ ارم و باغ دلگشا

سری هم به این دو باغ زدیم و سربه فلک کشیدن درختان و سرسبزی این باغ ها روح آدمی را نوازش می دهد، دستان کوچک زهرا دختر ۶ ساله ام، که به آبشارهای چند سانتی متری در گوشه کنارهای این باغ ها می خورد خنده کنان و دویدنش روحم را تازه می کرد و خدا را به خاطر عطای این لحظات سپاسمندم.
شیراز، باغ های بسیاری ازجمله باغ قصردشت، نارنجستان، هفت تنان وغیره دارد اما فرصت کافی برای رفتن به تعداد زیادی از این مکان‌های جذاب و تماشایی را نداشتیم.

شب‌گردی شیراز

شهر شیراز، شب‌های بیداری دارد و بعضی از خیابان‌های این شهر تا دیروقت خلوت نمی‌شوند، بلوار سعدی، معروف‌ترین مکان این شهر برای گشت ‌و گذارهای شبانه است؛ رستوران‌ها، بستنی‌فروشی‌ها و فالوده‌فروشی‌های متعددی در این بلوار وجود دارد.

عصرانه ای گوارا در حافظیه

در برنامه سفر ۴ روزه به شیراز، عصر روز دوم را متنوع‌تر و هیجان‌انگیزتری سپری کردیم، به آرامگاه حافظ در شهر زیبای شیراز رفتیم تا با خانه ابدی این شاعر بلند آوازه ایرانی آشنا شویم حافظیه شیراز یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی در شهر زیبای شیراز و مکانی دنج است و فضای دلنشین این آرامگاه می‌تواند آرامش را برایتان به ارمغان بیاورد و ساعات خوشی را برای شما بیافریند؛ پس از زیارت این شاعر و گرفتن فال حافظ در کنار مقبره او، صرف یک عصرانه و خرید بابونه و بهارنارنج اصیل شیرازی در جوار این آرامگاه، نوای اذان بلند شد و به خواندن نماز مغرب و عشا در مسجد این محل، مشغول شدیم که جای شما خالی بود.

روز سوم؛ در سعدیه

صبح روز سوم هم در کارگاه آموزشی مواردی را یادداشت کردیم و بر دانشمان اضافه کردیم تا در آینده از آن ها استفاده کنیم؛ البته ناگفته نماند که از ۴۴ نفر مسافر خبرنگار در این سفر تنها ۱۸ نفر بر سر کلاس های آموزشی حاضرشدند و آموزش ها را فراگرفتند.
عصر روز سوم راهی زیارت و درد دل کردن با سعدی شیراز شاعر بزرگ کشورمان رفتیم.
چقدر خوبه که شیرازی ها یه جایی رو واسه نشستن و خلوت کردن با خودشون دارند؛ در آرامگاه سعدی حال خوش به آدمی دست می دهد و اگر ساعت ها آنجا باشید گذر زمان از کفتان می رود و متوجه نمی شوید.
مطمئناً تجربه‌ای منحصر به فرد از هنر و زندگی این شاعر بزرگ را در این عصر داشتیم، سعدیه در یکی از خیابان‌های زیبای شیراز واقع شده و همسایگی آن با باغ دلگشا که یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز است، زیبایی مکان را دوچندان کرده است، با عبور از در ورودی، ستون‌های برافراشته آرامگاه پیش روی شما قرار می‌گیرند و بازوهای باشکوهی از هنر و افتخار را به شما نمایان می‌سازند.

این مقبره با ارزش به گونه‌ای درخشان است که از سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و نه تنها یک مکان تاریخی است، بلکه در آن شاهکارهای هنری و مفاهیم عمیق ادبیات فارسی نیز به چشم می‌خورند.

و روز چهارم پایان برگ این سفر

و صبح روز آخر این سفر هم آموزه های کارگاهی را طی کردیم و باخداحافظی از مدرس مهربان به هتل برگشتیم تا بار سفر به شهرمان را ببنیدم؛ گرچه نمی توانستیماز این شهر تاریخی و دارای فرهنگغنی وارزشمند دل بکنیم اما چاره ای نیست و بقیه دیدنی های این شهر دلگشارا در سفرهای بعدی باید انجام داد و گردشگری را در این شهر به دو یا سه و چهار روز نمی توان تکمیل کرد.
این سفر به دل تاریخ و هنر، تجربه ‌ای فراموش‌نشدنی از ثروت فرهنگی ایران برایمان به جای گذاشت و در آخر سر از همه عوامل دست اندر کار به ویژه مجید حجترئیس اتاق بازرگانی شهرستان رفسنجان و شرکت مس که این سفر تفریحی وآموزشی را برای خبرنگاران تدارک دیده اند بی نهایت قدردانی می کنیم و دست خدا بر سر آنها.

گزارش: مریم رضایی

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل