سطحِ استدلالِ به یادداشت ” اتباع در رفسنجان نرخ تعیین می کنند”

  • شناسه خبر: 217253
سطحِ استدلالِ به یادداشت ” اتباع در رفسنجان نرخ تعیین می کنند”

موج ورود اتباع افغانی به ایران همچنان ادامه داشته و در ۶ ماهۀ اول سال ۲۰۲۴ بیش از یک میلیون نفر از این اتباع در کشور ما ساکن شده‌اند.

خانه » اجتماعی » سطحِ استدلالِ به یادداشت ” اتباع در رفسنجان نرخ تعیین می کنند”

به گزارش خانه خشتی؛ ویکی پدیا می گوید در سال ۲۰۲۴ بیش از ۵ میلیون پناهندهٔ افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند که فقط ۲ میلیون نفر از آن‌ها به عنوان مهاجر قانونی ثبت‌نام کرده‌اند و بقیه به صورت غیرقانونی و غیر مجاز در ایران زندگی می‌کنند، همچنین رئیس مرکز امور مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران اخیرا اعلام نموده طبق آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت، موج ورود اتباع افغانی به ایران همچنان ادامه داشته و در ۶ ماهۀ اول سال ۲۰۲۴ بیش از یک میلیون نفر از این اتباع در کشور ما ساکن شده‌اند، مسرورم از حسن توجه و اعلام نظر بازدیدکنندگان مطالب اخبار رفسنجان/ خانه خشتی، به یادداشت ” اتباع در رفسنجان نرخ تعیین می کنند”

…تعداد پرشماری از اتباع اعم از مجاز و یا غیر مجاز نزدیک به چهار دهه از مهاجرتشان به ایران می‌گذرد. بسیاری از  شیعیان مهاجر در مقاطع حساسی که کشورمان پشت سر گذاشته حضوری جدی داشته و دارند.

آنها در جنگ ایران و عراق و در جنگ سوریه بعنوان فاطمیون در نبرد با داعش در کنار ما حضور داشته و دارند. بی گمان تعدادی از اتباع در جامعه ایرانی هضم شده و بخشی از آن شده‌اند و بعد از روی کارآمدن طالبان تعداد آنها بیشتر شده است؟!.

عقلانیت و نگاه به تاریخ گذشته حکم می کند که در مواجهه با پدیده حضور اتباع در کشورمان با اوضاع کنونی جهان، بالاخص غرب آسیا بدون هراس از برچسب زدن؟! بعنوان مهاجرستیز و … فضای جامعه را به سمت و سویی ببریم تا مهاجران و اتباع خارجی غیر مجاز که در کشورمان زندگی می‌کنند طی فرایندی کارآمد و قانون محور به کشورشان بازگردند. موضوع سامان دادن به مهاجران در سایر کشورها و حقوق بین الملل نیز امری پذیرفته شده است.

در هزاره سوم دروازه و مرزهای هیچ کشوری مانند ایران باز نیست؟! مهاجرین مواد غذایی، برق، آب و گاز مصرف می کنند، در تابستان اختاپوس کمبود برق و آب و در زمستان کمبود گاز چنگال زمختش را در بدن تحت فشار جامعه ایرانی که بحث تاب آوری آن جای بسی نوشتن و پرداختن دارد فرو می برد، تا جایی که دولت مجبور می شود برق، گاز و آب کارخانجات را قطع کند که پیامد آن توقف تولید، گرانی و نارضایتی مردم است.

بر کسی پوشیده نیست که منشا بسیاری از شرارتهای اجتماعی از قبیل سرقت، قاچاق مواد مخدر، اعتیاد، نزاع، قتلها و … اتباع و مهاجرین غیر مجازی هستند که بواسطه روشن نبودن وضعیت سکونتشان در کشور دست به چنین اقداماتی می‌زنند.

ناگفته پیداست که بحث بازگشت مهاجرین به کشورشان باید با توجه به نیازهای بازار کار، اقتصاد، اشتغال جوانان ایرانی و … بعنوان مبنایی برای طرد و بازگشت مهاجران به کشورهایشان با تنظیم سیاستهای مهاجرتی دقیق صورت پذیرد. تا کنون این موضوع به دلایل مختلف در کشورمان مغفول واقع شده است.

شایسته ذکر است که به استناد گزارش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰، تعداد مهاجران بین‌المللی در جهان ۲۸۱ میلیون نفر بوده که معادل ۳.۶ درصد جمعیت دنیاست. تعداد مهاجران نسبت به سال ۲۰۱۹، ۳.۵ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد. از این رقم ۱۳۵ میلیون نفر مهاجران زن و ۱۴۶ میلیون نفر مهاجران مرد هستند.

این گزارش بیان می‌کند مهاجرت از مکزیک به ایالات متحده آمریکا در رأس ۲۰ کریدور برتر مهاجرت بین‌المللی قرار دارد و پس از آن مهاجرت از سوریه به ترکیه، از هند به امارات متحده عربی، روسیه به اوکراین، اوکراین به روسیه، هند به آمریکا و افغانستان به ایران در زمره ۶ مسیر اول مهاجرت در دنیا هستند.

فلذا برای حراست و پاسداری از امنیت، آرامش روانی جامعه، رونق اشتغال ایرانیان و … با همدلی مراجع ذیربط در این خصوص همه با هم مشارکت می نمائیم.

یادداشت از: هوشنگ حمزه نژاد

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • اریا

    حرف شما مورد قبوله افغانی‌های غیر مجاز باید اخراج بشن...ولی باید برای اونهاییکه مجازن مثل تمام نقاط دنیا برنامه ریزی بشه و مشکلات اونها رفع بشه درحالیکه یک تبعه افغان در ایران حق ندارد حتی یک موتور سیکلت به نام خودش بزنه ..برنامه بریزن که مانند تبعه ایرانی مالیات بدن و خدمات داده بشه بهشون...میتونید یک کشور در دنیا نام ببرید که یک مهاجر قانونی حتی حق یک وسیله نداشته باشه؟بعضی از بندهای قانون اساسی زیر پا گذاشته میشه مثل اینکه کسی که در ایران بدنیا میاد رشد می‌کنه باید تبعه ایران شناخته بشه....
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان