یکتا پرستی و تزکیه نقس مهم ترین پیام بعثت برای جوامع بشری
به گزارش ” خانه خشتی”:بیست و هفتمین روز از ماه رجب سال۶۲۰۳ مصادف با نوروز ایرانیان، حضرت محمد(ص) در سن چهل سالگی در غار حرا به رسالت مبعوث شد. رسالتی که میتوان از آن به عنوان نخستین انقلاب اسلامی مردمی در جهان بخصوص جهان عرب نام برد. منیره غلامی توکلی در مطلبی که در سایت […]
به گزارش ” خانه خشتی”:بیست و هفتمین روز از ماه رجب سال۶۲۰۳ مصادف با نوروز ایرانیان، حضرت محمد(ص) در سن چهل سالگی در غار حرا به رسالت مبعوث شد. رسالتی که میتوان از آن به عنوان نخستین انقلاب اسلامی مردمی در جهان بخصوص جهان عرب نام برد.
منیره غلامی توکلی در مطلبی که در سایت زنان نیوز منتشر شده نوشت:
انقلابی که از بطن مردم و مستضعفین بود و شجره طیبهاش با خون شهدا ریشه مستحکم کرد و با شعار لااله الا الله مرزهای جزیزه العرب را در نوردید و به اقصا نقاط جهان سایه افکند.در این انقلاب مردمی زن و مرد در کنار هم مبارزه کردند و شکنجه شدند و به عشق رسالت و اطاعت از ولایت قدرت یافتند تا اینکه توانستند مکه سرزمین امن الهی را بازستانند و درون آن را از لات و عزی ها پاک کنند.
مقام معظم رهبری، درباره مبعث پیامبر چنین فرموده است:«مسأله بعثت و پدید آمدن این حادثه، مهم ترین مسأله ای است که در طول عمر طولانی بشریت، برای او اتفاق افتاده است. درسرنوشت انسان و تاریخ بش،هیچ حادثهای به قدر این حادثه مؤثر نبوده و هیچ لطفی از طرف پروردگار، به عظمت این لطف، بر انسان ها وجود نداشته و امروز آن چه از شعارما در دنیا مطرح است،همان پیام ها و شعارهای بعثت است.مثل شعارعدالت اجتماعی، آزادگی، علم و دانش، ترقی و تعالی».
نجات از پرتگاه سقوط اخلاقی به سوی قله سعادت
زمانیکه پیامبر اسلام ص مبعوث شدند جامعه عرب در جهالتی به سر می برد که بزرگترین افتخار آنها اشعاری درباره شتران و آسمان و ستارگان و سخت ترین لحظاتشان به دنیا آمدن دختری در خانواده بود. در آن دوران بیسوادی بیداد میکرد و جامعه در فقر فرهنگی به سرمی برد و بردگان و فقرا معیشتی سخت تر از هر جاندار دیگری داشتند .
میترا خسروبیک کارشناس مسائل تاریخی و اجتماعی در توصیف شرایط اجتماعی و فرهنگی عربستان قبل از بعثت پیامبر میگوید: شدت جهالت به قدری در شبه جزیره عربستان زیاد بود که تاریخ از آن دوره به عنوان عصر جاهلیت، عصری که مردم به کلی از فرهنگ و اخلاق انسانی دور بودند و خشن ترین زندگی را داشتند یاد می کنند.
عصری که ضربات شمشیر و پیکان تیرها ها جای عدالت نشسته بود و برده داری و خرید و فروش انسان روایجی بسیار داشت. مردم هر چیزی را خدای خود می دانستند! از بت گرفته تا عروسکهای ساخته شده با لیف و هسته خرما؛ جالب اینجاست که هر وقت هم گرسنه می شدند به خدای خود رحم نکرده و آن را با میل زیاد می خوردند !!
وی ادامه می دهد:جامعه در آن دوران برساختار قومی و قبیله ای استوار بود و جنگهای بسیار بین قبیلهها زنان را بیوه و کودکان زیادی را یتیم کرده بود در حالیکه گویی از انسانیت و کرامت انسانی خبری نبود. دختران زنده به گور می شدند و زنان وجه المصالحه جنگ ها و دعواها بودند .
این کارشناس مسائل تاریخی می افزاید : مبعث پیامبر اسلام آغاز حرکت به سوی تعالی با شعار وحدانیت بود و جامعه اسلامی در سایه سار وحدت و عقد اخوت مسیری مترقی را می پیمود. در این زمان،خاتم رسولان مردم را به سوی حق،راستی، درستی، امانتداری، صله رحم، اخلاق پسندیده، فرهنگ مترقی و پیشرفته و خلق و خوی انسانی و الاهی راهنمایی کرد و توانست در مدت زمانی کوتاه چنان تحول و انقلابی ایجاد کند که زندگی اعراب جاهلی را از پرتگاه سقوط اخلاقی و نابودی، به قله کمال و سعادت هدایت نماید.
کمتر از سه دهه انقلاب وحدانی خاتم رسولان مرزهای عربستان را در نوردید و به امپراطوری های بزرگ ایران تا کشورهای اروپایی و افریقایی نیز راه پیدا کرد. جای که اکنون یک میلیار مسلمان در سراسر دنیا زندگی می کنند .
خسروبیک با مقایسه بین دشمنان اسلام در زمان پیامبر و دشمنان اسلام در دوران معاصر میگوید:در آن دوران یهودیان بزرگترین دشمن دین اسلام و پیامبرش بودند و مستضعفین و آزادگان حامی رسالت و از ایمان آورندگان واقعی دین مبین محسوب می شدند. این از معجزات رسالت پیامبر ماست که کتاب آسمانی آن هنوز دستخوش تحریف نشده و دشمنانش همچنان از کسانی هستند که خود را از پیروان موسی علیه السلام می دادند! و مدافعان و حامیانش مردم ستم دیده و آزاده هستند.
نوری الهی با قلمروی به گستردگی جهان
قطعا مردمان هر عصری در توصیف شرایط آن دوران و ماوقع آن از هر مورخ و کارشناسی ارجح تر هستند حضرت علی (ع) در توصیف جامعه جاهلیت قبل از مبعث رسول خدا می فرماید:«خداوند رسولش محمد را در زمانه ای فرستاد که فاصله قطع رسالت های آسمانی و وحی الاهی به درازا کشیده بود.
امت ها به خواب بلند غفلت و بی خبری فرو رفته بودند. فتنه، فساد و تباهی عمومیت یافته بود. نظام کارها از هم گسسته بود. آتش جنگ ها شعله می کشید. دنیا تیره بود و فریبکار، خزان زده بود و یأس آفرین. خشکسالی معنوی بود و قحطی حقیقت. نشانه های هدایت فرسوده و پرچم های گمراهی افراشته بود. چهره دنیا بر مردم عبوس گشته بود. روزگاری بود که میوه اش فتنه، خوراکش مردار، کسب و کارش آلوده و در دل های مردمانش هراس و در کف هایشان شمشیر قرار داشت. در این هنگام، خداوند، پیامبرش را برانگیخت… و جهان با نور نبوت، روشن شد».
حجه السلام و المسلمین هادی شفاهی مدرس حوزه با اشاره به کلام حضرت علی (ع) و توصیف ایشان از جامعه قبل از بعثت می گوید: در کلام حضرت علی (ع ) صحبت از هدایت جهان و روشن شدن جهان با نور نبوت است. اگر به فرمایشات علی( ع) به عنوان قرآن ناطق دقت کنیم قلمرو نور بعثت را جهان می یابیم و اگربه آیات الهی به عنوان قول صادق خداوند توجه کنیم در می بابیم که واژه بعثت در آیات قرآن با صیغه ها و معانی مختلف به کار رفته است ؛ گاهی در معنی بعثت پیامبران آمده است؛ مانند آنجا که می فرماید: «به تحقیق در هر امتی رسولی را برانگیختم» و دیگری در معنای برانگیخته شدن پس از مرگ در روز قیامت ؛ آنجا که در قرآن می فرماید :«آنان که کافر شدند، پنداشتند هرگز برانگیخته نمی شوند. بگو آری سوگند به پروردگارم که البته برانگیخته خواهید شد. سپس خبر داده می شوید بر آن چه عمل کرده اید و آن بر خداوند آسان است».
وی ادامه می دهد:اسلام به عنوان آخرین دین وحیانی خود تاریخی بزرگ و قلمروی به گستردگی عرصه گیتی دارد و قلمرو بعث پیامبر در قران در سوره اعراف و سبأ این گونه مشخص شده است:«بگو ای مردم من فرستاده خداوند به سوی همه شما هستم» و نیز «و ما تو را جز برای همه مردم نفرستادیم». قرآن کریم هم چنین در سوره جمعه می فرماید: «او مبعوث به گروه دیگری از مؤمنان نیز هست که هنوز ملحق به این ها نشده اند» و این آیه مبین این نکته است که بسیاری از افراد در دوران های مختلف از سرزمین های دور و نزدیک به اسلام روی می آورند.
رهایی انسان از طغیان و سرگردانی نفس مهم ترین پیام بعثت پیامبر اسلام
مهمترین پیام بعثت برای جوامع بشری از نخستین روز تا اکنون، یکتا پرستی و تزکیه نفس است. بعثت، برکات و نزولات وحیانی را از آسمان به زمین متصل کرد و انسان ها را از سرگردانی در جهالت و ظلمت ستم رهایی داد و میدهد.حضرت امام خمینی حدوث بعثت و انگیزه آن و تأثیراتش بر جوامع بشری را اینگونه تشریح می کند :«انگیزه بعثت، نزول وحی… و نزول قرآن است و انگیزه تلاوت قرآن بر بشر این است که تزکیه پیدا بکنند و نفوس مصّفا بشوند، از این ظلماتی که در آن ها موجود است تا این که بعد از این که مصّفا شدند، ارواح و اذهان آن ها قابل این بشود که کتاب و حکمت را بفهمند. انگیزه بعثت این است که ما را از این طغیان ها نجات دهد ….ما تزکیه کنیم خودمان را، نفوس خودمان را مصّفا کنیم… اگر این توفیق برای همگان حاصل شد، دنیا یک نوری می شود نظیر نور قرآن و جلوه نور حق و…. اختلافاتی که بر سر دنیا بین همه بشر هست این اختلافات ریشه اش طغیانی است که در نفس هاست و گرفتاریی است که انسان در گرفتاری به خود دارد و به هواهای نفسانیه. اگر انسان تزکیه بشود و نفس انسان تربیت بشود ، این اختلافات برداشته می شود».
احمد کاشانی مدرس و محقق علوم اسلامی مساله بعثت پیامبر اسلام را یک تحول بزرگ علمی- عرفانی در عالم و انقلاب بزرگ برضد جهل، گمراهى، فساد و تباهى بر میشمارد و میگوید:مهم ترین برنامه پیامبر اسلام تربیت انسانها و شکوفا کردن استعدادهای انسان در جهت مطلوب است. بطوریکه از نظر عملى بهترین رابطه را با خداى خود (عبادات)، با هم نوع خود (عقود و ایقاعات)، با قوانین و مقررات اجتماعى (حکومت و سیاسات)، با خانواده خود (حقوق خانوادگى) و با نفس خود (اخلاق و تهذیب نفس) داشته باشند، تا بتوانند شایسته سجده فرشتگان شوند .
وی در ادامه مهم ترین اهداف اجتماعی این برنامه انسان ساز را آموزش راه های دفع ظلم و ایستادگی در برابر ظالم بر میشمارد و میگوید: اسلام با خلق مفهومی به نام شهادت طلبی راهی که مردم بتوانند با قدرتهای بزرگ ظالم مقابله کنند را به مردم آموزش داد و صد البته که آثار این آموزشها را می توانیم در عاشورای حسینی و شعار آن حضرت که شهادت بهتر از زندگی با ذلت است دریابیم.شهادت واژه ای پنج حرفی که فرهنگی بزرگ و استوار بر ایمان و اراده و ایستادگی است و مردم ایران به تبعیت از امام شهیدان امام حسین ع پیش رو آن هستند و اکنون مردم انقلابی سایر کشورها نیز با درک این فرهنگ بزرگ به مقابله با حکومت های ظلم ایستاده اند و خواستار جامعه ای اسلامی و متحد هستند.
وی ادامه میدهد: یکی دیگر از اهداف اجتماعی بعثت نجات امت واحده از ظلمات به سوی نور است . نجات از رکود به سوی حرکت متعالی است.حرکات بزرگ علمی،هنری و ادبی و …حرکت به سوی جایگزینی عدالت به جای ستم است و جایگزینی وحدت به جای تفرقه و…. چیزی که اساس وحشت استکبار و استعمار جهانی است و تمام هم وغم خود را در برهم زدن این واژه یعنی وحدت کلمه در میان مسلمانان قرار داده اند.
کاشانی میافزاید: با بعثت پیامبر ،انسان به عنوان اشرف مخلوقات معرفی شد و برکات معنوی بر مردم بارید چنانکه اتصال معنویت به مادیت و انعکاس معنویت در همه جهات مادیت از خصوصیات مبعث پیامبر و وحی قرآن شد برکاتی که خود را در زمینه های مختلف نشان داده است .
وی بزرگترین برکت بعث خاتم رسولان را حکومت اسلامی برمیشمارد و می گوید:انقلاب اسلامی ما با حاکمیت ولی فقیه برجامعه و اجرای قوانین اسلامی در دنیای احاطه شده در کفر وظلم یکی از برکات مبعث پیامبر در حال حاضر است که عظمت مردم مسلمان ایران و قدرت حکومت اسلامی برگرفته از اجرای فرامین اسلامی است .